سئو داخلي On Page SEO چيست ؟

بهترين و جديدترين ارتيكل هاي سئو

یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

سئو داخلي On Page SEO چيست ؟

۱۲۵ بازديد

 در حالت كلي سئو را مي توان به دو بخش كلي تقسيم بندي كرد : سئو داخلي و سئو خارجي . سئو داخلي عبارت است از مجموعه فعاليت هايي كه باعث مي شود مخاطبان كالا و خدمات سايت، راحت تر بتوانند با سايت شما ارتباط بر قرار كنند و به نوعي تمام كارهايي كه در داخل سايت انجام مي شود تا سايت را با استانداردهاي گوگل هماهنگ كنيم و در مقابل سئو خارجي سايت وجود دارد كه به فعاليت هاي مربوط به سئو در خارج سايت مانند ساخت بك لينك در سايت هاي ديگر گفته مي شود و يك پروژه سئو موفق تركيبي از اين دو است و هر كدام از اين بخش ها داراي زير مجموعه هاي بسيار فراواني هستند.


در چند سال اخير قوانين سئو داخلي تغييرات بسياري داشته است. اين تغييرات در راستاي هدف گوگل براي چيدمان بهتر صفحه نتايج جستجو رخ داده است. امروزه در صفحه نتايج جستجو سايت هايي را مي بينيم كه لزوماً در محتوا، عنوان و تگ هاي متا از كلمات كليدي استفاده نكرده اند. امروزه الگوريتم هايي مانند مرغ مگس خوار، گوگل پاندا، الگوريتم رنك برين RankBrain باعث شده است كه نتايج جستجو بيشتر بر حسب ارتباط معنايي محتوا با كلمات كليدي باشد.
سئو داخلي On Page SEO چيست؟

سئو داخلي هم به محتوا و هم به كدنويسي HTML مي پردازد. و نحوه بهينه كردن اين دو را مورد توجه قرار مي دهد. يكي از مهمترين فاكتورهاي سئو داخلي ارتباط محتوا با خواسته مخاطب است. براي افزايش اين ارتباط بايد در هنگام توليد محتواي صفحه به برآورده كردن خواسته اغلب مخاطبان خود توجه داشته باشيد. هنگام انجام سئو داخلي بايد به فكر منافع مخاطب نهايي محتواي سايت بود. يك سايت حدود 8 ثانيه فرصت دارد كه مخاطبان را به سمت وب سايت خود  جذب كند. هرچه كاربران بيشتر به سمت سايت شما جذب شوند و با سايت تعامل بيشتري داشته باشند تجربه كاربري بهتري خواهند داشت.

اگر تلاش شما در رسيدن به اين اهداف باشد ترافيك سايت خود را افزايش داده و رتبه بهتري در گوگل خواهيد داشت. بعد از آنكه تمام مواردي كه بهبود سئو داخلي سايت منجر مي شود را رعايت كرديد بايد با كمك نرم افزارهايي مانند گوگل آناليتيكز تاثير تغييراتي كه در سايت ايجاد كرده ايد را رصد نماييد. 

 

سئو داخلي On Page SEO- هرآنچه بايد از سئو داخلي بدانيد

 
متا تگ ها

متا تگ ها اطلاعاتي را درباره محتواي صفحات در اختيار موتورهاي جستجو و كاربران قرار مي دهند. براي آن كه متا تگ ها بر روي رتبه سايت تاثير مثبتي داشته باشند كافيست اطلاعاتي كه در اختيار كاربر قرار مي دهند با محتواي صفحات هماهنگ باشد و كاربران از توضيحاتي كه در اين بخش ها مي خوانند رضايت داشته باشند. اما متا تگ ها براي آنكه نرخ كليك سايت در گوگل را بالا ببرند بايد بصورت جذاب نوشته شوند.
متا تگ عنوان

تگ هاي بسياري در Html وجود دارد يكي از مهمترين اين تگها در سئو متا عنوان يا تگ Title است. عنوان عبارتي است كه كاربران بصورت يك لينك قابل كليك در صفحه نتايج جستجو مشاهده مي كنند و با كليك روي آن به صفحات سايت منتقل مي شوند. تگ عنوان چه در سئو و چه در تبليغات كليكي گوگل مي تواند به افزايش نرخ كليك كمك كند.

تگ عنوان موضوع صفحه را به اطلاع مخاطب مي رساند. وقتي كه گوگل صفحات را براي جستجوي يك عبارت خاص رتبه بندي مي كند. گوگل ميزان ارتباط عنوان صفحات با محتواي آنها را معيار رتبه بندي قرار خواهد داد.

عنوان صفحات بهتر است كوتاه و توصيفي باشد گوگل عناويني را كه بيش از حد طولاني باشند خواهد شكست.

هنگام توليد عنوان براي صفحات به عناويني كه رقبا براي موضوعات مشابه انتخاب كرده اند دقت كنيد. تا جاي ممكن سعي كنيد كه در عنوان اطلاعاتي مانند كلمات كليدي و موقعيت جغرافياي محل شركت را قرار دهيد.

همچنان پيشنهاد مي كنيم كه از خود كلمه كليدي اصلي صفحه در عنوان آن استفاده كنيد. اما گوگل توان شناسايي عناويني كه ارتباط معنايي و مفهومي با كلمات كليدي دارند را نيز دارد. به خاطر داشته باشيد كه حتي اگر در رتبه اول گوگل قرار داريد بازهم، كاربران بدون خواندن عنوان صفحه شما بر روي لينك شما كليك نخواهند كرد. جذابيت عناوين براي افزايش ميزان مخاطب بسيار حائز اهميت است.
متا توضيحات

متا توضيحات راهي براي نشان دادن اين است كه مخاطب مي تواند مطالب مد نظر خود را در آن صفحه بيابد. مي دانيم كه متا توضيحات از عوامل رتبه بندي در گوگل نيست. متا توضيحات توسط موتورهاي جستجو خوانده مي شود تا اطمينان حاصل شود كه محتواي صفحه شما با عبارت جستجو شده توسط كاربر ارتباط دارد.

 اگر متا توضيحات در صفحه نمايش نتايج جستجو به نمايش در بيايد، يك توضيح خوب مي تواند نرخ كليك سايت را افزايش دهد. افزايش نرخ كليك مي تواند به افزايش نرخ تبديل كاربران منجر شود. با اينكه گوگل ممكن است از بخش هاي ديگر متن براي نمايش توضيحات در صفحه نتايج، استفاده كند. ولي توصيه مي شود كه براي تمام صفحات خود از توضيحات متا استفاده كنيد.

نكته: مي توان در متا توضيحات با كمك Call To Action به كاربر پيشنهاداتي داد كه به ترغيب كاربر براي كليك بر روي لينك سايت كمك كند.

به ياد داشته باشيد كه كليك كاربر بر روي لينك سايت شما شروع بازاريابي سايت است و بعد از آن اين محتواي مفيد صفحات شما است كه به ماندگاري كاربر در سايت و مراجعه مجدد كاربران كمك خواهد كرد. داشتن بالاترين نرخ كليك بدون داشتن مشتريان وفادار در نهايت به شكست وب سايت شما مي انجامد.
تگ هاي عنوان بندي

صفحات فرود سايت شما داراي چندين تگ عنوان بندي هستند. اين تگها H1-H6 ميباشند. مهمترين اين تگ ها تگ H1 است. نبايد بيش از يك تگ H1 در صفحه داشت.(اين محدوديت در Html5 حذف شده است و در هر بخش از سايت ميتوان يك تگ H1 داشت و هر تگ H1 عنوان اصلي همان بخش در نظر گرفته ميشود. مثلاً شما ميتوانيد در داخل تگ Article يك تگ H1 داشته باشيد. به اين ترتيب تگ H1 صفحه عنوان صفحه و تگ H1 تگ Article عنوان مقاله در نظر گرفته مي شود. توجه داشته باشيد كه اين ساختار به معني جدا كردن بخش هاي مختلف يك صفحه است و معمولا در صفحات اصلي سايت و يا صفحه نمايش ليست بلاگ ها از آن استفاده مي شود. زيرا در يك صفحه داخلي تمام محتواي صفحه بايد در راستاي يك موضوع مشخص باشد. و قراردادن دو تگ H1 بي معني خواهد بود.) در صفحه بايد از تگ هاي H2,H3 نيز استفاده كرد. اين تگ ها عنوان هاي فرعي صفحه را براي شما ايجاد مي كنند. هنگام ايجاد تگهاي عنوان بندي هم به موارد سئو مانند همخواني با كلمه كليدي و هم به كاربر نهايي توجه كافي را داشته باشيد.

 

تگ هاي عنوان بندي

 
فاكتور هاي سئو در تگ هاي عنوان بندي

يك فاكتور سئو، بكارگيري عباراتي است كه براحتي به كاربر بگويد كه محتواي صفحه درباره چيست. به عبارت ديگر كاربر بتواند با يك نگاه موضوعات بحث شده در محتوا را متوجه شود. موتورهاي جستجو به كمك الگوريتم هاي خود هر قسمت از محتوا را كه در زير اين سرتيتر ها قرار دارد را بررسي مي كنند تا مطمئن شوند ارتباط معنايي بين سرتيترها و محتوا وجود دارد.

كلمه كليدي اصلي صفحه بايد در تگ H1 به كار گرفته شود. از به كار نبردن تگ H1 در صفحات سايت  بپرهيزيد. تگ H1 به گوگل و كاربران سايت براي درك موضوع صفحه كمك خواهد كرد.

هنگام توليد سر تيترها از به كارگيري بيش از حد كلمات كليدي در آنها اجتناب كنيد. در چندين صفحه از يك تگ H1 يكسان استفاده نكنيد. اينكار باعث مي شود كه گوگل تنها به يكي از اين صفحات رتبه بدهد.
فاكتورهاي  مد نظر كاربر در تگ هاي عنوان بندي

براي صفحات فرود سايت ها بايد به خاطر داشته باشيد كه بسياري از كاربران تمام محتواي صفحه شما را نخواهند خواند. آنها يك نگاه گذرا به محتواي صفحه خواهند انداخت و تنها بخشي كه به سوال آنها پاسخ مي دهد را مطالعه مي كنند.

عنوان هاي اصلي و فرعي به كاربران كمك مي كنند كه بتوانند به سرعت محتواي هر بخش از صفحه را درك كنند و بخش مورد نظر خود را براي مطالعه انتخاب نمايند.

هنگامي كه مي خواهيد از تگ هاي عنوان بندي استفاده كنيد، ايجاد يك ساختار، خوانايي صفحه را افزايش مي دهد. اگر عنوان شما زير مجموعه عنوان اصلي است آن را با تگ H2 در صفحه قرار دهيد و اگر تگ H2 خود داراي يك زير مجموعه بود آن را با تگ H3 به نمايش بگذاريد و به همين ترتيب الي آخر از تگ هاي عنوان بندي استفاده نماييد.

اگر در صفحه اي متن تگ هاي h بيش از متن تگ هاي p است بدانيد كه عنوان بندي سايت خود را غلط انجام ميدهيد. گوگل به بهينه سازي بيش از حد صفحات حساس است و در اين صورت، مانع رتبه گيري مناسب صفحات سايت شما خواهد شد.
بهينه سازي متن URL صفحات

يك راهنماي كلي براي نحوه نوشتن URL صفحات اين است كه URL صفحات بايد كوتاه باشد و براحتي خوانده شود. عوامل ديگري نيز در بهينه سازي URL صفحات سايت موثرند كه در ادامه به آنها مي پردازيم.

هنگام آناليز url آدرس هاي كوتاه تر رتبه بهتري بدست خواهند آورد. به مثال زير نگاه كنيد.

    http://domain.com (Folders = 1)
    http://domain.com/folder1 (Folders = 2)
    http://domain.com/folder1/folder2 (Folders = 3)

با هر اسلش وارد يك پوشه جديد خواهيد شد. اگر اين پوشه ها براي موتورهاي جستجو و كاربر مفيد نباشند بايد حذف شوند. در سايت هاي ايراني بسيار شاهد پوشه اي به نام FA هستيم در حالي كه سايت يك زبانه است و يك زبانه مي ماند و نه كاربر و نه موتور جستجو از اين پوشه هيچ استفاده اي نخواهد كرد.

هر چه تعداد پوشه هاي آدرس صفحه كمتر باشد به معني مهمتر بودن صفحه و رتبه گرفتن بهتر آن در گوگل است. پيچيدگي ساختار سايت از نظر تعداد پوشه ها و ارتباطات پيچيده آنها باهم موجب سخت تر شدن ارتباط كاربران و موتورهاي جستجو با سايت مي شود.

به خاطر داشته باشيد كه كلمات URL بايد با خط تيره از هم جدا شوند و نه با زير خط.  اگر دو آدرس مختلف به محتوايي يكسان اشاره دارند بهتر است كه از 301 redirect و rel=canonical استفاده كنيد تا با مشكل جريمه متن هاي كپي روبرو نشويد.

در هنگام ايجاد URL صفحه بهتر است كه از كلمه كليد استفاده كنيد. با آنكه گوگل براحتي مي تواند ارتباط بين موضوعات مترادف را تشخيص دهد ولي همچنان توصيه ما بر استفاده از خود كلمه كليدي در URL صفحه است.

به خاطر داشته باشيد كاربر بايد قبل از كليك كردن روي صفحه سايت كاملاً بداند با چه محتوايي روبرو خواهد شد. در غير اين صورت نرخ پرش سايت بالا رفته و به سئو سايت شما آسيب وارد مي شود.
محتواي معتبر كاربر پسند بنويسيد

هنگامي كه گوگل سايت را بررسي مي كند بدنبال عناصري در محتوا مي گردد كه كاربر را به اهدافش مي رساند.  محتواي شما بايد كاملاً محصولات و خدماتي را كه ارائه مي دهيد توضيح دهد. حتي اگر يك سايت محتوا محور داريد، محتواي شما بايد موضوع مورد بحث را بخوبي پشتيباني نمايد.

اينترنت سرشار از محتوا است. بنابراين بايد مطمئن شويد كه محتواي شما منحصر به فرد است. جمله محتوا پادشاه است را در مبحث سئو بسيار مي شنويم. حقيقت است است كه سئو و بازاريابي محتوا نقاط مشترك بيشماري با يكديگر دارند.

بازاريابي محتوا به كابران براي يافتن محتواي سايت كمك مي كند. در سئو داخلي هم تمام هدف افزايش تعداد مخاطب است. به محتواي خود مانند يك مكالمه با كاربر نگاه كنيد. آيا محتواي شما براي كاربر جذاب و سرگرم كننده است؟

هنگامي كه در باره يك موضوع محتوايي ايجاد مي كنيد. خود را در آن موضوع داراي اعتبار نشان خواهيد داد. بنابراين با نوشتن يك محتواي جذاب اعتبار خود را نزد كابران افزايش دهيد به اين ترتيب آنها محتواي شما را خواهند خواند و با شركت شما تماس خواهند گرفت.

خطاهاي نگارشي در محتواي صفحه نبايد وجود داشته باشد. از جمله بحث هاي املايي در زبان فارسي رعايت نيم فاصله ها و افعالي مانند نمازگزار و يا سپاسگزار كه بخش گزار آن از واژه گزاردن به معناي بجاي آوردن و اداكردن آمده و همانطور كه مي دانيد در زبان فارسي با قراردادن دو كلمه كنار هم مي توان كلمه اي جديد ساخت درست مانند قطعات يك پازل برخلاف برخي زبان ها كلمات از هم مشتق مي شوند مثلاً در عربي كه نماز، صلاه و نمازگزار، المُصَلِّي ناميده مي شود.
مراقب الگوريتم هاي گوگل باشيد

با توجه به اينكه از سال 2012 تا كنون الگوريتم هاي گوگل تغييرات بسياي كرده اند. و فريب دادن گوگل بسيار خطرناك شده است. بسياري از افراد همچنان بدنبال كسب رتبه از طريق فريب دادن گوگل هستند. شايد باور اين موضوع سخت باشد. اما شركت هاي طراحي سايتي در ايران فعاليت مي كنند كه در سايت هاي خودشان سعي در فريب دادن الگوريتم هاي گوگل دارند. بنابراين اين هشدار كاملاً به جا است.

گوگل به سمتي حركت مي كند كه هرگونه تلاش براي توليد محتوا براي گوگل را تنبيه مي كند و تنها سايت هايي كه با هدف كاربر نهايي ايجاد مي شوند رتبه بالا را از آن خود خواهند كرد. بخشي از اشتباهات رايجي كه برخي از همكاران خود ما همچنان در سايت هاي خود و مشتريان شان انجام مي دهند عبارتند از:

    استفاده بيش از حد از كلمات كليدي در محتوا
    ناخوانا كردن سرتيترها با استفاده بيجا از كلمات كليدي
    قرار دادن كل محتواي صفحه درون يكي از تگ هاي عنوان بندي مانند H4-h5-h6
    درج متن با رنگ سفيد و غير قابل خواندن براي مخاطب
    درج لينك غير قابل تشخيص براي مخاطب
    بهينه سازي سايت براي يك موضوع نامرتبط با محتوا
    كپي كردن محتواي صفحه نتايج جستجو براي كلمه كليدي مد نظر در صفحه خود
    ايجاد صفحه براي همكاران به منظور جذب مخاطبان آنها به سايت خود
    ايجاد بازخورد دروغين در سايت
    سعي در جذب مخاطب به جاي تلاش براي نگهداري مخاطب جذب شده
    ترجمه محتوا با كمك گوگل ترنسليت و ايجاد محتواي ماشيني بجاي محتواي سليس و روان
    عدم توجه به توليد محتوا بر اساس كلمات كليدي طولاني و پر مخاطب
    درج بكلينك در كامنت سايت ها
    درج بك لينك در امضاء فروم ها

محتوايي بنويسيد كه كلمات كليدي را هدف قرار دهد

بعد از آنكه تحقيق كلمات كليدي را انجام داديد، بايد محتواي خود را براساس پاسخ به آن كلمه كليدي ايجاد كنيد. يعني آنكه از خود بپرسيد خواسته مخاطبي كه اين عبارت را جستجو كرده چيست، و به اين خواسته پاسخي مناسب در محتواي خود بدهيد. براي آنكه در انجام اينكار موفق شويد، انواع كلمات كليدي را در اين قسمت ليست كرده ايم:

    Informational Keywords- كلمات كليدي محتوا محور: عباراتي مانند سئو داخلي On page SEO كه به كارگيري آن توسط كاربر به معني آن است كه كاربر مي خواهد اطلاعات بيشتري در باره آن بدست بياورد.
    Transactional Keywords- كلمات كليدي تجارت محور: اين كلمات نشان مي دهد كه كاربر بدنبال خريد يك كالا و يا خدمات است. معمولاً صفاتي مانند بهترين و برترين و يا مانند آن در اين كلمات كليدي استفاده مي شود و معمولاً اين كلمات كليدي طولاني هستند. در فارسي معمولاً عبارت خريد، فروشگاه، ارزان، عمده فروشي و ... نيز ممكن است براي اين واژه ها استفاده شود. مثلاً خريداران مبل اغلب از واژه خريد مبل راحتي و يا فروشگاه مبلمان استفاده مي كنند.
    Location-Based Keywords- كلمات كليدي موقعيت محور: استفاده از اين كلمات كليدي براي يافتن تجارت هاي مختلف در يك منطقه جغرافيايي مشخص به كار مي رود. مثال: خريد مبلمان راحتي در كرج

كلمات كليدي LSI يا كلمات كليدي طولاني پر كاربرد، در واقع همان كلماتي هستند كه گوگل در انتهاي صفحات جستجو خود به نمايش مي گذارد و هنگام توليد محتوا بايد آنها را مورد توجه قرار داد.
لينك هاي داخلي و اهيمت آنها در سئو

اگر صفحه اي پر بازديد از سايت شما با كلمه كليدي به صفحه مد نظر لينك دهد گوگل اعتبار صفحه شما را افزايش خواهد داد. استفاده از لينك هاي داخلي به افزايش ماندگاري كاربران در سايت نيز كمك مي كند. با آسان شدن نقل و انتقال بين صفحات مرتبط كاربر مي تواند براحتي موضوعاتي مرتبط را يافته و از آنها استفاده كند.
بهينه سازي عكس ها

عكس ها دو مزيت براي شما دارند، اول: به بهبود تجربه كاربري مي انجامند. دوم: به سئو سايت كمك مي كنند. پيشنهاد مي شود كه حداقل يكي از عكس هاي سايت داراي صفت Alt با كلمه كليدي باشد. اگر به عكس صفت Title مي دهيد دقت كنيد كه دو عكس در صفحه داراي يك عنوان يكسان نباشند.

 

بهينه سازي عكس ها

 
طراحي ريسپانسيو براي موبايل

يكي از مواردي كه هنگام بحث درباره سايت هاي ريسپانسيو همواره فراموش مي شود. اين است كه تلويزيون هاي هوشمند درحال همه گير شدن هستند و با توجه به وجود سايت هاي اشتراك گذاري ويدئو مانند آپارات و امكان مشاهده اينترنتي تلويزيون، براستي اينترنت تلويزيون ميتواند درآينده براي سايت ها تعيين كننده باشد. بنابراين هنگام طراحي ريسپانسيو ضمن اولويت به طراحي براي موبايل، تلويزيون هاي هوشمند را هم در طراحي خود در نظر بگيريد. اگر سايت شما يك سايت محتوا محور نيست. احتمال آنكه كابران بخواهند از تلويزيون هاي خود  سايت شما مشاهده و يا به ديگران نشان دهند بسيار بالا خواهد رفت.
سرعت سايت و اهيمت آن در سئو داخلي

 

سرعت سايت

 

طبق جديدترين دستورات سازمان تنظيم مقرارت راديويي ايران شركتهاي ارائه دهنده خدمات وب موظف شده اند كه حجم اينترنت فروخته شده به كاربر را در قرارداد خود مشخص كنند و بعد از پايان حجم ضمن اخطار به كاربر و ملزم كردن كاربر به تائيد مشاهده اخطار در صورت عدم تمديد حجم اينترنت توسط كاربر امكان دسترسي كاربر به اينترنت با پهناي باند 125 كيلو بايت را تا پايان قرارداد فراهم آورند. اين موضوع به اين معنا است كه ما در ايران بيشتر از هر جاي دنيا به سايت هايي احتياج داريم كه با سرعت بالايي بارگذاري شوند. در مقالات خارجي تاكيد فراواني بر لزوم بارگذاري سايت با سرعت بالا براي اينترنت هاي كند شده است و اين درحالي است كه در بسياري از اين كشور ها اينترنت كند به معني سرعت دانلود 4 تا 6 مگابايت بر ثانيه بر روي گوشي هاي هوشمند است. مقايسه اين دو حداقل در ايران و اروپا و آمريكا به ما نشان مي دهد كه سايت هاي ايراني تا به چه ميزان بايد بر روي اين نكته توجه و تمركز داشته باشند.
چگونه سرعت سايت را بالا ببريم ؟

    فعال سازي كش مرورگر
    بهينه سازي عكسها و مدياها
    استفاده از فشرده سازهايي مانند GZIP
    انتخاب هاست هاي سريعتر (هاست هايي با قابليت رايانش ابري Cloud)
    محدود كردن تبليغات
    حداقل كردن تعداد ريدايركت ها Redirects

ابزارهاي آناليز سئو داخلي

براي آن كه همواره از بهينه بودن سايت خود مطمئن شويد، مي توانيد از اين ابزارها كمك بگيريد.

    Page Speed Insights
    GTMetrix
    Pingdom Website Speed Test
    Mobile Website Speed Testing Tool

 منبع: سئو24

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.